Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja Statutu MOW3
Statut Ośrodka
Statut Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3 im. Marii Grzegorzewskiej w Łodzi.
Statut opracowano na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami ).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół( Dz. U. Nr 61, poz.624).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002r.zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 10, poz.96 z późniejszymi zmianami).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych ( Dz. U. z 2005r. poz. 466).
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy nr 3 im. Marii Grzegorzewskiej, zwany dalej Ośrodkiem, ma siedzibę w Łodzi, przy ul. Drewnowskiej 151.
2. Organem prowadzącym Ośrodek jest Miasto Łódź.
3. Ośrodek jest publiczną placówką resocjalizacyjno-wychowawczą przeznaczoną dla dziewcząt niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i resocjalizacji.
4. Ośrodek jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA OŚRODKA
§ 2
1. Ośrodek podzielony jest na trzy piony organizacyjne:
· Internat;
· Szkoły;
· Ośrodek Kierowania.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA OŚRODKA
§ 3
1. Do zadań Ośrodka należy eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego, przygotowanie wychowanek do prawidłowego uczestnictwa w życiu społecznym, samodzielności zawodowej oraz życia zgodnego z powszechnie obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
2. Zadania Ośrodka realizowane są głównie poprzez:
1) organizowanie zajęć dydaktycznych, profilaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych;
2) całodobową opiekę oraz wspomaganie w zakresie nabywania umiejętności życiowych ułatwiających funkcjonowanie społeczne oraz umożliwiających powrót do środowiska rodzinnego i społecznego;
3) pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanek oraz współpraca w tym zakresie z sądem, który wydał orzeczenie o umieszczeniu wychowanki w Ośrodku, a także z ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania wychowanek;
4) podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku zachowań wychowanek szczególnie zagrażających ich zdrowiu lub życiu;
5) wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczej
i edukacyjnej, w tym w rozpoznawaniu, wspomaganiu i rozwijaniu potencjalnych możliwości wychowanek;
6) współpracę ze środowiskiem lokalnym;
7) udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom), wychowawcom
i nauczycielom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu
rozwoju wychowanek, w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY OŚRODKA
§ 4
1. Organami Ośrodka są:
· dyrektor;
· rada pedagogiczna;
· samorząd wychowanek.
§ 5
1. Stanowisko dyrektora powierza i ze stanowiska odwołuje Prezydent Miasta Łodzi.
2. Dyrektor w szczególności:
1) kieruje działalnością Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz;
2) przyjmuje, sprawuje opiekę nad wychowankami, skreśla z listy oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
3) sprawuje nadzór pedagogiczny;
4) przewodniczy radzie pedagogicznej;
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Ośrodka i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Ośrodka;
7) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Ośrodku nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami i w ramach tych kompetencji decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Ośrodka;
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom Ośrodka, zgodnie z odrębnymi przepisami;
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Ośrodka;
8) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) odpowiada za właściwą organizację i sprawny przebieg sprawdzianów i egzaminów w szkołach wchodzących w skład Ośrodka;
10) wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
§ 6
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Ośrodka, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Ośrodku. Na wniosek rady pedagogicznej lub dyrektora, w posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać również udział z głosem doradczym inne osoby.
2. Rada pedagogiczna w szczególności:
1) zatwierdza plan pracy Ośrodka;
2) zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczennic;
3) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
4) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) opiniuje organizację pracy Ośrodka, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i wychowawczych;
6) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
7) opiniuje projekt planu finansowego Ośrodka;
8) opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć;
9) opiniuje wnioski wychowawców i nauczycieli w sprawie przyznawania uczennicom nagród i wyróżnień oraz udzielania kar;
10) przygotowuje projekty nowelizacji Statutu i go zatwierdza.
3. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
§ 7
1. Samorząd wychowanek tworzą wszystkie wychowanki Ośrodka.
2. Organem samorządu wychowanek jest rada wychowanek, będąca jedynym reprezentantem ogółu wychowanek.
3. Rada wychowanek może przedstawiać dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanek, takich jak:
1) prawo do współtworzenia i opiniowania programu resocjalizacyjnego, wychowawczego i terapeutycznego Ośrodka;
2) prawo do organizacji życia wychowanek w ten sposób, aby zachowana została możliwość rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
3) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej przy uwzględnieniu możliwości finansowych i organizacyjnych Ośrodka;
4) prawo redagowania i wydawania gazety Ośrodka.
4. Rada wychowanek działa na podstawie regulaminu uchwalonego w porozumieniu z nauczycielem pełniącym funkcję opiekuna rady wychowanek.
§ 8
1. W zakresie współdziałania organów Ośrodka oraz rozwiązywania sporów między nimi obowiązują następujące zasady:
1) organy Ośrodka dysponują swobodą działania i prawem podejmowania suwerennych decyzji w ramach posiadanych kompetencji;
2) pomiędzy organami Ośrodka zapewnia się bieżącą wymianę informacji w zakresie podejmowanych i planowanych działań;
3) dyrektor lub wyznaczony przez niego przedstawiciel rady pedagogicznej uczestniczy z głosem doradczym w posiedzeniach rady wychowanek;
4) przedstawicielki rady wychowanek mogą za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej uczestniczyć w jej posiedzeniach w celu zasięgania opinii lub przedstawienia swoich problemów;
5) ewentualne spory pomiędzy organami Ośrodka powinny być rozstrzygane w drodze porozumień na zasadach wzajemnego poszanowania stron;
6) wykonanie decyzji, uchwał lub wniosków poszczególnych organów Ośrodka może zostać wstrzymane przez dyrektora, w przypadku ich niezgodności z prawem;
7) organ Ośrodka może odwołać się od decyzji dyrektora wstrzymującej wykonanie jego decyzji, uchwały lub wniosku do organu prowadzącego Ośrodek – decyzja organu prowadzącego jest ostateczna.
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 9
1. W skład Ośrodka wchodzą:
1) publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna nr 211;
2) publiczne Gimnazjum Specjalne nr 53;
3) publiczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna nr 4;
4) internat.
§ 10
1. Organizację szkół wchodzących w skład Ośrodka określa odpowiednio statut publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 211, statut publicznego Gimnazjum Specjalnego nr 53 oraz statut publicznej Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 4.
§ 11
1. Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Ośrodek zapewnia wychowankom:
1) realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki w szkołach wchodzących w skład Ośrodka, zgodnie z postanowieniem sądu;
2) udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii pedagogicznej, zajęciach psychoedukacyjnych, rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, w wymiarze co najmniej 4 godzin tygodniowo;
3) udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych, w wymiarze co najmniej 4 godzin tygodniowo;
4) pomoc w nauce;
5) całodobową opiekę;
6) dostęp do świadczeń zdrowotnych, wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych, zaopatrzenie w przybory szkolne, sprzęt i środki czystości.
3. Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań Ośrodek posiada:
1) pomieszczenia mieszkalne oraz higieniczno-sanitarne;
2) jadalnię dla wszystkich wychowanek;
3) aneksy kuchenne dla każdej grupy wychowawczej;
4) pomieszczenia do prowadzenia zajęć edukacyjnych;
5) pomieszczenia do prowadzenia zajęć specjalistycznych, rozwijających zainteresowania i uzdolnienia oraz zajęć sportowych;
6) pomieszczenia warsztatowe odpowiednie dla kierunku kształcenia zawodowego;
7) pomieszczenia do odpoczynku i spotkań z osobami odwiedzającymi;
8) bibliotekę z czytelnią;
9) gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
10) izbę chorych.
§ 12
1. Szczegółową organizację działania Ośrodka w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Ośrodka, opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący.
§ 13
1. W Ośrodku działa zespół wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji
wychowanek, powoływany przez dyrektora zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:
1) diagnozowanie problemów wychowanki;
2) ustalanie dla wychowanki indywidualnego programu resocjalizacyjnego, na podstawie projektu przygotowanego przez wychowawcę grupy wychowawczej;
3) analizowanie stosowanych metod pracy z wychowanką i wybór skutecznych
form pomocy;
4) okresowe ocenianie efektów pracy z wychowanką i jej środowiskiem rodzinnym;
5) prognozowanie oczekiwanych efektów działań resocjalizacyjnych;
6) formułowanie wniosków dotyczących pracy z wychowanką.
3. W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
1) dyrektor lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu;
2) wychowawca grupy wychowawczej odpowiedzialny za realizację indywidualnego programu resocjalizacyjnego wychowanki;
3) pedagog Ośrodka;
4) psycholog współpracujący z grupą;
5) w zależności od potrzeb – pracownik socjalny oraz inni specjaliści.
§ 14
1. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w Ośrodku jest grupa wychowawcza.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi od 8 do 12.
3. Grupą wychowawczą opiekuje się co najmniej dwóch wychowawców.
§ 15
1. Opiekę w porze nocnej sprawuje wychowawca, który ma do pomocy co najmniej jednego pracownika niebędącego pracownikiem pedagogicznym.
ROZDZIAŁ VI
PRACOWNICY OŚRODKA
§ 16
1. W Ośrodku zatrudnia się:
1) nauczycieli, wychowawców;
2) pedagogów;
3) psychologów;
4) pracownika socjalnego;
5) specjalistów niebędących pracownikami pedagogicznymi – według potrzeb;
6) pracowników administracji i obsługi.
§ 17
1. W Ośrodku tworzy się stanowisko wicedyrektora - kierownika internatu, które podlega bezpośrednio dyrektorowi.
2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska
wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 18
1. Do obowiązków nauczyciela dydaktyka należy w szczególności:
1) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanek podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
2) zabezpieczenie prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego;
3) udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i pracach zespołów przedmiotowych;
4) udzielanie pomocy wychowankom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb;
5) stosowanie indywidualizacji w ocenianiu postępów wychowanki w nauce w sposób bezstronny, obiektywny i sprawiedliwy;
6) udział w opracowaniu diagnozy wychowanki oraz realizacji wynikających z IPRu zadań dydaktycznych i resocjalizacyjno – wychowawczych;
7) jednakowe traktowanie wszystkich wychowanek;
8) doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy;
9) dbanie o mienie Ośrodka, w szczególności o pomoce naukowe i sprzęt Ośrodka, opieka nad powierzoną pracownią;
10) współpraca z domem rodzinnym i środowiskiem wychowanki oraz instytucjami wspomagającymi jej rozwój;
11) prowadzenia dokumentacji pedagogicznej przedmiotu lub koła zainteresowań, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
12) decydowanie o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów edukacyjnych wychowanek;
13) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla wychowanek oraz ich udzielanie;
§ 19
1. Do obowiązków wychowawcy grupy należy:
1) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanek podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
2) zabezpieczenie prawidłowego przebiegu procesu resocjalizacyjnego;
3) współpraca z domem rodzinnym i środowiskiem wychowanki oraz instytucjami wspomagającymi jej rozwój;
4) opracowanie indywidualnego programu resocjalizacyjnego wychowanki oraz realizacja wynikających z niego zadań resocjalizacyjno- wychowawczych;
5) doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy;
6) dbanie o mienie ośrodka;
7) prowadzenia dokumentacji pedagogicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla wychowanek oraz ich udzielanie;
9) udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i praca w zespołach wychowawczych.
§ 20
1. Oddziałem klasowym opiekuje się nauczyciel – wychowawca klasy.
2. Do obowiązków wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczennicami, a w szczególności:
1) poznanie dotychczasowych warunków ich życia i ich stanu zdrowotnego;
2) konsultowanie się z wychowawcami, psychologiem i pedagogiem zadań wynikających z realizacji IPR-u;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole
wychowanek oraz z innymi członkami społeczności Ośrodka;
4) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania uczennic z klasy wychowawczej.
3. Wychowawca klasy w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
1) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uwzględniają i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu wychowanek, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
2) w miarę możliwości planuje i organizuje z uczennicami i ich wychowawcami różne formy życia zespołowego integrującego środowisko;
3) informuje wychowawców o wynikach nauczania podległych mu wychowanek, ich postępach, trudnościach, ewentualnym zagrożeniu niepromowaniem wychowanki;
4) współpracuje z pedagogiem szkolnym, Ośrodka, psychologiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności wychowanki.
4. Wychowawca klasy ma prawo zwrócić się do dyrektora w każdej sprawie dotyczącej wychowanek w celu uzyskania porady, pomocy, zgody lub interwencji.
§ 21
1. Do obowiązków pedagoga należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb wychowanek oraz dokonywanie analizy przyczyn niepowodzeń;
2) określanie form i sposobu udzielania wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanek, wychowawców i nauczycieli współpraca z PP-P i innymi instytucjami pomocowymi;
4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego Ośrodka i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do wychowanek, z udziałem wychowawców i nauczycieli;
5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych wychowawców i nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego Ośrodka i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Ośrodek na rzecz wychowanek, wychowawców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu;
7) współpraca z pracownikiem socjalnym w zakresie zorganizowania opieki i pomocy materialnej dla wychowanek znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
8) uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, w pracach zespołów wychowawczych grup.
§ 22
1. Do obowiązków psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań diagnostycznych wychowanek, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie „mocnych stron” wychowanek;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju wychowanki, określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanki, nauczycieli i rodziców (prawnych opiekunów) wychowanek;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanek i rodziców (prawnych opiekunów) wychowanek;
4) zapewnienie wychowankom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia zawodu;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym wychowanki;
6) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego Ośrodka i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.
7) uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, w pracach zespołów wychowawczych grup.
§ 23
1. Do obowiązków pracownika socjalnego należy w szczególności:
1) rozpoznawanie sytuacji rodzinnej i prawnej wychowanki;
2) współpraca z wychowawcami w opracowaniu indywidualnego programu resocjalizacyjnego wychowanki;
3) nawiązywanie kontaktów z instytucjami i organizacjami wspierającymi wychowankę i jej rodzinę;
4) podejmowanie działań umożliwiających powrót wychowanki do rodziny;
5) uczestniczenie w pracach zespołu wychowawczego;
6) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
§ 24
1. Dyrektor określa szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków dla każdego pracownika Ośrodka.
ROZDZIAŁ VII
WYCHOWANKI OŚRODKA
§ 25
1. Do Ośrodka przyjmuje się dziewczęta w wieku 13-18 lat, wobec których sąd rodzinny zastosował środek wychowawczy w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, na podstawie skierowania wydanego przez starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania nieletniej, a w przypadku braku miejsca zamieszkania – starostę właściwego ze względu na miejsce pobytu nieletniej, w związku ze wskazaniem Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie.
2. Za zgodą rady pedagogicznej dopuszcza się:
1) kontynuowanie nauki i pozostanie w ośrodku wychowankom, które ukończyły 18 rok życia
2) realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki w szkołach wchodzących w skład Ośrodka przez byłe wychowanki, mieszkające poza terenem placówki.
3) realizację obowiązku szkolnego lub nauki wychowankom MOW nr 3 w szkołach na terenie miasta Łodzi.
3. W przypadkach uzasadnionych sytuacją szkolną, środowiskową lub materialną wychowanki Rada Pedagogiczna, na prośbę wychowanki, może przedłużyć jej pobyt w Ośrodku, do ukończenia szkoły lub usamodzielnienia.
4. Do Ośrodka nie przyjmuje się dziewcząt:
1) chorych psychicznie, wymagających stałego leczenia lub indywidualnej opieki osoby dorosłej;
2) upośledzonych umysłowo.
§ 26
1. Nieletnią do Ośrodka przyjmuje dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik.
2. Bezpośrednio po przybyciu nieletniej do Ośrodka dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik przeprowadza z nią rozmowę, podczas której zapoznaje nieletnią z jej prawami, obowiązkami i zasadami pobytu w Ośrodku.
3. Zapoznanie się z prawami, obowiązkami i zasadami pobytu w Ośrodku nieletnia potwierdza własnoręcznym podpisem.
4. O przyjęciu nieletniej do Ośrodka dyrektor powiadamia właściwe organy obowiązane do kontroli spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
5. W przypadku niedoprowadzenia nieletniej do Ośrodka w ciągu 3 miesięcy od daty wskazania Ośrodka przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie dyrektor przesyła dokumentację nieletniej właściwemu staroście oraz powiadamia o tym sąd rodzinny i Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej w Warszawie.
§ 27
1. Początkowy okres pobytu wychowanki w Ośrodku (do 6 tygodni) poświęcony jest postawieniu wstępnej diagnozy psychopedagogicznej sporządzonej na podstawie obserwacji, rozmów, badań specjalistycznych, sprawdzeniu poziomu wiedzy szkolnej i określeniu jej braków, określeniu predyspozycji zawodowych, rozeznaniu środowiska rodzinnego, określeniu stanu zdrowia. Okres ten kończy opracowanie we współpracy z wychowanką indywidualnego
programu resocjalizacyjnego.
2. Indywidualny program resocjalizacyjny jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji wychowanki, nie rzadziej jednak niż co pół roku.
§ 28
1. Istotne decyzje dotyczące wychowanek mogą być podejmowane jedynie po konsultacji z wychowawcami prowadzącymi grupę.
§ 29
1. Pobyt wychowanki w Ośrodku ustaje z powodu:
1) zwolnienia przez sąd, który wydał postanowienie o zastosowaniu środka wychowawczego;
2) osiągnięcia przez wychowankę pełnoletniości, z zastrzeżeniem, że jeżeli osiągnięcie pełnoletniości nastąpiło w trakcie roku szkolnego, pobyt w Ośrodku może być przedłużony do zakończenia roku szkolnego;
3) skreślenia z listy wychowanek
2. Skreślenie wychowanki z listy wychowanek następuje po jej nieusprawiedliwionej nieobecności, trwającej dłużej niż 8 tygodni licząc od daty powiadomienia o nieobecności sądu rodzinnego, rodziców (prawnych opiekunów) oraz Policji lub z powodu przeniesienia wychowanki do innej placówki
3. Przeniesienie wychowanki do innego młodzieżowego ośrodka wychowawczego może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach, mających znaczenie dla skuteczności procesu resocjalizacyjnego, na podstawie opinii zespołu wychowawczego.
4. Wniosek o wskazanie młodzieżowego ośrodka wychowawczego, do którego ma być przeniesiona wychowanka, wraz z opinią zespołu wychowawczego składa do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Warszawie dyrektor.
5. Dyrektor jest odpowiedzialny za doprowadzenie wychowanki do młodzieżowego ośrodka wychowawczego wskazanego przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno–Pedagogicznej w Warszawie i przekazanie dokumentacji wychowanki do tego ośrodka.
6. Skreślenie wychowanki z listy wychowanek Ośrodka, nie skutkuje równoczesnym skreśleniem z listy uczennic szkoły, do której uczęszczała.
§ 30
1. Wychowanki mogą być urlopowane do domu rodzinnego, opiekunów lub krewnych, za zgodą sądu rodzinnego (Regulamin Urlopowania).
2. Wniosek o wyrażenie przez sąd rodzinny zgody na urlopowanie wychowanki składa dyrektor na prośbę wychowawcy odpowiedzialnego za realizację indywidualnego programu resocjalizacyjnego wychowanki.
§ 31
1. W przypadku ucieczki wychowanki dyrektor powiadamia o fakcie ucieczki najbliższą jednostkę Policji oraz jednostkę Policji w miejscu zamieszkania wychowanki.
2. W przypadku ponownego zatrzymania wychowanki przez Policję dyrektor jest zobowiązany do odebrania uciekinierki w ciągu 48 godzin od powiadomienia o zatrzymaniu.
3. W szczególnych przypadkach dyrektor może wystąpić do sądu rodzinnego z prośbą o doprowadzenie wychowanki przez Policję.
§ 32
1. Wniosek o uchylenie lub zmianę środka wychowawczego i zwolnienie wychowanki
z Ośrodka składa do sądu rodzinnego dyrektor, przedstawiając informację o efektach zastosowanych działań resocjalizacyjnych oraz zaobserwowanych zmianach postawy wychowanki, które uzasadniają przypuszczenie o prawidłowym uczestnictwie wychowanki w życiu społecznym.
§ 33
1. Wychowance będącej w ciąży Ośrodek zapewnia w okresie ciąży, porodu i po porodzie odpowiednią opiekę przygotowującą ją do macierzyństwa, a także udziela jej pomocy w zorganizowaniu opieki nad dzieckiem.
2. Ośrodek udziela wychowance pomocy w zorganizowaniu opieki nad dzieckiem poprzez:
1) umieszczenie jej w rodzinie biologicznej;
2) umieszczenie jej w placówce świadczącej opiekę nad małoletnimi matkami;
3) pomoc w oddaniu dziecka do adopcji;
4) inne formy pomocy akceptowane przez wychowankę.
§ 34
1. Wychowanka ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia oraz opieki wychowawczej, psychologiczno-pedagogicznej i medycznej;
2) korzystania ze zorganizowanych form wypoczynku i rekreacji;
3) informacji o przebiegu procesu resocjalizacyjnego i możliwości wpływania na jego przebieg;
4) zapewnienia jej warunków pobytu w Ośrodku gwarantujących bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
5) ochrony i poszanowania godności osobistej;
6) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Ośrodka, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;
7) dyskrecji w sprawach osobistych, stosunków rodzinnych, przyjaźni i uczuć;
8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
9) pomocy w przypadku trudności w nauce;
2. Po początkowym okresie pobytu wychowanka może uzyskać przywilej:
1) odwiedzin członków rodziny i znajomych zgodnie z Regulaminem Odwiedzin;
2) otrzymywania kieszonkowego;
3) pobierania nauki w szkole poza Ośrodkiem, za zgodą rady pedagogicznej;
4) kandydowania do rady wychowanek;
5) reprezentowania grupy w Radzie Wychowanek;
6) samodzielnego wychodzenia poza Ośrodek zgodnie z Regulaminem Przepustek;
7) reprezentowania szkoły w konkursach i zawodach poza Ośrodkiem.
§ 35
1. W przypadku naruszenia praw wychowanki, może ona złożyć do dyrektora, za pośrednictwem wychowawcy, skargę w formie ustnej lub pisemnej.
2. Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 7 dni od dnia jej złożenia.
§ 36
1. Wychowanka może otrzymać następujące nagrody:
1) pochwałę ustną wychowawcy;
2) pochwałę ustną wychowawcy wobec grupy wychowawczej;
3) pochwałę ustną dyrektora;
4) pochwałę dyrektora wobec społeczności Ośrodka, z równoczesnym wpisaniem do dokumentacji wychowanki;
5) list pochwalny do rodziców (prawnych opiekunów) wychowanki, Sądu Rodzinnego;
6) tytuł „wychowanki miesiąca”, „wychowanki roku”;
7) nagrodę rzeczową;
8) dodatkową przepustkę;
9) urlop;
10) wystąpienie z wnioskiem do sądu rodzinnego o wcześniejsze zwolnienie wychowanki z Ośrodka.
§ 37
1. Wychowanka ma w następujące obowiązki:
1) realizację obowiązku szkolnego;
2) aktywnego uczestnictwa w indywidualnym programie resocjalizacyjnym;
3) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Ośrodku;
4) przestrzegania zasad kultury i zachowywania się zgodnie z powszechnie przyjętymi normami społecznymi w stosunku do koleżanek i pracowników Ośrodka;
5) respektowania poleceń pracowników Ośrodka i stosowania się do obowiązujących regulaminów;
6) dbania o własne życie, zdrowie i higienę;
7) terminowego powrotu do Ośrodka z przepustek i urlopów.
§ 38
1. Wobec wychowanki Ośrodka można zastosować następujące kary:
1) upomnienie wychowawcy;
2) upomnienie dyrektora;
3) naganę;
4) naganę z wpisaniem do dokumentacji wychowanki;
5) pracę na rzecz Ośrodka;
6) ograniczenie możliwości korzystania ze zorganizowanych form wypoczynku i rekreacji.
7) czasowe zawieszenie uzyskanych przywilejów wychowanki;
8) przeniesienie do innego ośrodka.
2. Wychowanka ma prawo odwołać się od kary osobiście lub za pośrednictwem:
1) rodziców (prawnych opiekunów);
2) rady wychowanek;
3) wychowawcy, psychologa lub pedagoga.
3. Odwołanie, o którym mowa w ust. 2, wnosi się do dyrektora w formie pisemnej
wraz z uzasadnieniem, w ciągu 3 dni od dnia powiadomienia o zastosowaniu kary.
4. Dyrektor rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni od dnia jego wniesienia.
§ 39
1. Przyznanie nagrody i przywilejów oraz zastosowanie kary zostaje zapisane w dokumentacji procesu resocjalizacji wychowanki.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 40
1. Ośrodek używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 41
1. Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 42
1. Ośrodek posiada własny sztandar.
Publikacja dnia: 17.10.2009
Dokument z dnia: 17.10.2009
Dokument oglądany razy: 2 733